Enkele maanden geleden werd bekend gemaakt dat de papieren acceptgiro verdwijnt. Eigenlijk zou het al vanaf 1 januari 2019 niet meer mogelijk zijn om met de acceptgiro te betalen, maar uiteindelijk is deze deadline uitgesteld. Het is niet duidelijk wanneer de acceptgiro precies verdwijnt, maar het is wel duidelijk dat dit betalingsmiddel niet eeuwig blijft bestaan. Maak je als ondernemer nu gebruik van de papieren acceptgiro, dan is het verstandig om langzaamaan alvast afscheid te nemen van dit betalingsmiddel.
In dit artikel geven we enkele tips om goed afscheid te nemen van de papieren acceptgiro. De tips in dit artikel helpen je niet alleen een goede opvolger van de acceptgiro te vinden, maar helpen je ook je klanten optimaal te begeleiden in deze belangrijke verandering.
Zoek op tijd naar een alternatief
Veel ondernemers die nu gebruik maken van de papieren acceptgiro, stappen over op de digitale acceptgiro. De digitale acceptgiro werkt ongeveer hetzelfde als de papieren acceptgiro, maar dan komt er geen papier aan te pas. Het zal even wennen zijn voor je klanten, maar uiteindelijk werkt de digitale acceptgiro toch echt beter. Goed om te weten: voor ondernemers is de digitale acceptgiro goedkoper dan de ouderwetse papieren variant.
Of je nu de digitale acceptgiro wil gebruiken of niet: het is goed om tijdig op zoek te gaan naar een alternatief voor de papieren acceptgiro.
Maak een plannetje voor de overgang
De papieren acceptgiro verdwijnt nog even niet, maar dit zal geen jaren meer duren. Maak daarom nu alvast een plan voor de overgang van je oude betalingsmiddel naar je nieuwe betalingsmiddel. Bedenk bijvoorbeeld voor jezelf wanneer je de papieren acceptgiro wil bannen binnen je bedrijf en maak een planning om je nieuwe betalingsmiddel te introduceren.
Licht klanten goed in
Zeker als er veel klanten gebruik maken van de papieren acceptgiro, is het belangrijk hen goed in te lichten over het verdwijnen van dit betaalmiddel. Stel een goede mail en/of brief op waarin je uitlegt waarom je geen papieren acceptgiro meer kunt accepteren. Vertel de klant hoe hij of zij dan kan betalen en geef altijd aan dat je voor vragen en opmerkingen voor de klant klaar staat. Door goed met de klant te communiceren over de verandering, kun je veel problemen voorkomen.